Przewozy Regionalne w województwie małopolskim od grudnia 2014 roku zamierzają uruchamiać większą liczbę połączeń regionalnych. Zmiany będą dotyczyły pociągów Kraków – Tarnów i Kraków – Zakopane.
W grudniu 2014 roku wejdzie w życie nowy rozkład jazdy pociągów w Polsce. W województwie małopolskim zmian nie będzie można nazwać spektakularnymi, aczkolwiek liczba połączeń na niektórych trasach nieznacznie zwiększy się. Głównym ograniczeniem przy kształtowaniu siatki połączeń regionalnych jest zarówno wysokość dotacji z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego jak również prowadzony proces inwestycyjny PKP Polskich Linii Kolejowych i brak inwestycji na wielu regionalnych szlakach kolejowych skutkujący pogarszającymi się parametrami linii.
Ilość połączeń kolejowych w nowym rozkładzie jazdy 2014/15 pozostanie na zbliżonym poziomie względem obecnie obowiązującego. Różnice mogą dotyczyć pojedynczych połączeń na poszczególnych liniach. Nie ulegnie zmianie liczba pociągów na trasie Tarnów – Nowy Sącz, będzie ona wynosić 20. Zwiększeniu ulegnie liczba pociągów kursujących z Krakowa do Zakopanego, z 13 do 17. Jedno połączenie więcej będzie kursowało pomiędzy Krakowem a Tarnowem. Nie zmieni się również liczba pociągów na trasie Kraków – Katowice (14, w tym 2 relacji Kraków – Częstochowa). W relacji Kraków – Wadowice będą uruchamiane dwa połączenia.
W związku z przejęciem przez Przewozy Regionalne oddział w Małopolskie od Kolei Śląskich obsługi odcinka Wadowice – Bielsko Biała, małopolskie PR uruchomią 9 bezpośrednich pociągów w relacji z Krakowa Gł. do Bielska Białej. Ponadto odcinek Kraków Gł. – Wieliczka Rynek-Kopalnia zostanie przejęty przez Koleje Małopolskie. Urząd Marszałkowi na razie milczy w temacie uzyskania przez Koleje Małopolskie odpowiednich dokumentów umożliwiających realizację połączeń kolejowych.
Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego oraz Przewozy Regionalne oddział w Małopolsce nie planują bezpośrednich połączeń Kraków – Żywiec oraz Kraków – Gorlice – Jasło. Wiadomo również, że ze względu na start połączeń EIC Premium, znaczącemu ograniczeniu może ulec oferta z Krakowa na północ województwa, tj. w kierunku Miechowa. Więcej o tej sprawie pisaliśmy tutaj.